Klaipėdiečiai sukūrė permatomą troleibusą

Simona Viltrakytė
2014-06-19

Skaidrus paviršius, kurio išvaizda gali pasikeisti per sekundę, mediniai turėklai ir netgi medinės grindys. Nelengva patikėti, kad tai – miesto troleibusas.

Uostamiestyje baigiamas konstruoti pirmasis permatomas, elektros baterijomis varomas lietuviškas troleibusas. D.Umbraso nuotr.

 

Prieš 22 metus Alvydas Naujėkas atliko paskutinę chirurginę operaciją, o šiandien jis spaudžia kumščius, kad jo komandos baigiamas konstruoti permatomas ir gerokai lengvesnis nei įprastas troleibusas sulauktų pripažinimo, rašo „Lietuvos rytas“.

„Judame kosminiu greičiu – iš pradžių planavome darbus baigti kitų metų pabaigoje, bet pavyks net metais anksčiau“, – džiaugėsi 49-erių A.Naujėkas, vadovaujantis troleibusą konstruojančiai įmonei „Vėjo projektai“.

Variklį suks baterijos

Buvusio chirurgo tikslas – ypač lengvo svorio miesto troleibusas, kuriuo norima keleivius grąžinti į viešąjį transportą.

Jis konstruojamas 1982 metais pagaminto troleibuso „Škoda“ rėmą apgaubiant stiklo ir anglies pluoštu, dengtu derva.

A.Naujėkas pasakojo, kad bandant sukurti naują miesto transporto priemonę buvo sustiprinta senojo „Škoda“ rėmo konstrukcija, važiuoklė, atnaujinta vairuotojo vieta, įmontuota laboratorija, kuri važinėjant leis rinkti įvairius duomenis.

Be to, kad naujasis troleibusas važiuotų, jam nereikės laidų – 20 kilometrų jis turėtų nuriedėti varomas baterijų. Tad iš esmės tokį kūrinį galima vadinti ir autobusu.

Lengvesnis ir taupesnis

Derva dengtas anglies ir stiklo pluoštas viešojo transporto priemonei apgaubti pasirinktas neatsitiktinai: šių medžiagų derinys – ir lengvas, ir tvirtas, rašo „Lietuvos rytas“.

Troleibuso keleivius turėtų nustebinti ir šios transporto priemonės grindys bei turėklai – jie bus pagaminti iš beržo medienos.

Kūrėjų komandos vadovas A.Naujėkas vylėsi, kad naująja transporto priemone susivilios savivaldybės, nes ji bus taupesnė nei šiandien gatvėse riedantys troleibusai.

„Tikimės, kad mūsiškis troleibusas bus 35 proc. lengvesnis – vietoj 12,5 tonos svers 7 tonas, tad išeikvos perpus mažiau elektros energijos nei dabartiniai.

Pastariesiems nuvažiuoti vieną kilometrą prireikia 1,6 kilovatvalandės elektros, o mūsiškiui reikės 0,8 kilovatvalandės.

Per vieną darbo dieną troleibusai mieste nuvažiuoja vidutiniškai 200 kilometrų. Tad važinėjant mūsų kuriamu per dieną galima sutaupyti 72 litus.

Be to, vietoj 100 keleivių jis galės vežti 130–140“, – pasakojo A.Naujėkas.

Išorę bus galima keisti

Troleibuso kūrėjai žadėjo, kad transporto priemonės išorę bus galima itin lengvai ir greitai pakeisti: anot A.Naujėko, tam pakaks sekundės.

„Norime, kad troleibuso išorė būtų interaktyvi erdvė. Tačiau nebandysime jo padaryti važinėjančia švieslente. Tai vieta menui, performansams.

Kadangi troleibuso išorės vaizdą bus galima programuoti, kiekvienas miestas galės ją prisitaikyti sau“, – apie sumanymą kalbėjo troleibuso architektas Mantas Ščerbinskas.

Vis dėlto A.Naujėkas nemano įsiūlysiantis tokią transporto priemonę Lietuvos savivaldybėms: jos vargu ar rastų lėšų tokiam pirkiniui. Todėl pirmiausia ji ketinama siūlyti išperkamosios nuomos bendrovei.

Anot „Lietuvos ryto“, „Vėjo projektai“ permatomą troleibusą Vakarų Europos rinkai ketina pristatyti 2016-aisiais.

„Europoje daug „žaliųjų“ miestų. Pavyzdžiui, Hamburgas, kuriame važinėja 3,5 tūkst. viešojo transporto priemonių, mūsų troleibuso laukiama išskėstomis rankomis.

Yra ką veikti, nes visoje Europoje autobusų parkai pasenę“, – teigė „Vėjo projektų“ vadovas.

Po avarijos – kitą dieną į kelią

Permatomo ir itin lengvo troleibuso kūrimas prasidėjo nuo idėjos, o ne gavus užduotį iš užsakovų. Jos nusižiūrėti nebuvo kur, mat ko nors panašaus niekur nėra. Sumanymui įgyvendinti įmonė kone 2 mln. litų gavo iš ES paramos fondų.

„Automobilių rinkoje proveržis jau įvyko – „Tesla“, „Toyota“ ir kiti kuria ir pardavinėja hibridus. Tas pat laukia ir autobusų. Kai atsiras poreikis, mes jau būsime ant bėgių“, – pasakoja A.Naujėkas.

Jo komanda jau raitojasi rankoves ir skaičiuoja: Kaune bus nurašyti 8, Vilniuje – 40 troleibusų „Škoda“. Būtent juos ir tikimasi perdaryti.

Anot kūrėjų, sukonstruoti vietoj seno troleibuso naują įmanoma per savaitę.

Gamintojai pasirūpino, kad ilgai netruktų į avariją patekusios transporto priemonės remontas. Kadangi troleibusas sudėliotas iš modulių, pakeisti per eismo įvykį pažeistas jo dalis bus galima itin sparčiai – per dieną.

Skaitykite daugiau: http://www.lrytas.lt/verslas/rinkos-pulsas/klaipedieciai-sukure-permatoma-troleibusa.htm